Zuid Afrikaanse avonturen

Hallo iedereen!

Vorige week ben ik terug gekomen van mijn vakantie naar Zuid Afrika met Geraldien. Wat een prachtig en afwisselend land is dat en wat een mooie reis hebben we gemaakt! We hebben ontzettend veel gezien en gedaan en hebben in 18 dagen heel wat kilometers onder ons door zien vliegen, zo’n 4100... Met onze huurauto’s zijn we het hele land door gecrosst. Bekijk vooral de foto’s voor het beeld bij de verhalen.

Op dag 1 zijn we gestart vanaf Johannesburg en richting Sabie gereden, dat is dichtbij de noordelijke Drakensbergen. Onderweg had Geraldien een mooie route uitgezocht met prachtige uitzichten, ook hebben we nog een waterval bezocht. Ik had vanuit Malawi een tent meegenomen zodat we konden kamperen. Hadden we de eerste nacht direct regen, dat is iets minder met een niet helemaal waterdichte tent ;-)! De volgende morgen een natte tent in de auto gestopt en op naar door iedereen aangeraden Panoramaroute door Blyde River Canyon. Maar ja om panorama’s te bewonderen, moet je wel zicht hebben. Laten wij nou het eerste stuk dikke dikke mist hebben gehad. Toch jammer, maar gelukkig klaarde het later op de dag nog op en konden we de ‘three roundavels’ zien liggen, drie rotsen die er uit zien als de typisch Afrikaanse hutjes. Ook hebben we nog ‘potholes’ gezien, ronde gaten die door het water ingesleten waren in de rotsen. Na deze route reden we door naar het Kruger National Park waar we direct al mochten genieten van drie mannetjes leeuwen (deze wilde ik nog graag zien, heel erg gaaf!!) en allerlei andere dieren. Inmiddels was de temperatuur flink gestegen naar zo’n midden/eind dertig graden. Voor mij was het nog te doen, inmiddels gewend aan zulke temperaturen in Malawi, maar voor Geraldien was het behoorlijk warm!Na een warme nacht vroeg op, veel mensen gingen om 5 uur al op safari dus wij deden braaf mee want we wilden ook wel wat dieren spotten! Het leuke van het Kruger is, is dat je met je eigen auto door het park kan rijden. Dus wij onderweg met ons huurautootje en we hebben van alles gezien in deze dagen: olifanten, giraffen, buffels, een nijlpaard, gnoes, zebra’s, impala’s, knobbelzwijnen, een hyena, koedoe’s... Voor mij nieuw waren de struisvogel en de schildpad. En neushoorns! Deze wilde ik ook nog graag zien en ik heb ‘the big five’ nu compleet. O en veel van die dieren liepen dus dichtbij of op de weg, echt tof om daar dan zelf langs te rijden.

Na het Kruger zijn we richting de zuidelijke Drakensbergen gereden met een tussenstop in Ermelo. In die omgeving zaten allerlei Nederlandse plaatsnamen zoals Alkmaar, Schagen, Utrecht, Amersfoort en Amsterdam. Als je dan ook nog Nederlandse kerken ziet (Nederlands Gereformeerd, Nederlands Hervormd) dan is dat wel erg leuk! De Drakensbergen waren erg tof, we hadden een mooie camping met uitzicht op het Amphitheatre. Hier hebben we de volgende dag een mooie hike/wandeling heen gemaakt. We reden eerst weer in de mist. Zul je net zien, op onze ‘uitzichtdagen’ konden we niets zien, maar we hadden geluk. We moesten een soort van om de bergen heen (zie foto’s) en om hoger op het plateau te komen hingen er stalen ladders die bijna loodrecht tegen de wand omhoog gingen. Dat was toch wel even spannend maar ook cool om te doen. Boven gekomen moesten we nog een eindje lopen op het plateau maar toen hadden we een prachtig uitzicht op het Amphitheater, rotsen die half rond zijn en daardoor een beetje aan een amfitheater doet denken. Ik vond het echt super mooi, ook omdat je van heel hoog naar heel diep kon kijken.Na deze vermoeiende maar mooie dag zijn we naar Durban gereden en vandaar naar Port Elizabeth gevlogen, daar ons volgende autootje gehuurd en naar Jeffrey’s Bay gereden. Een surfersparadijs aan de Indische Oceaan. Lekker een dagje niets gedaan en genoten van het strand. Qua sfeer konden we best een verschil merken tussen het noorden en het zuiden. Het zuiden voelde toch gemoedelijker, veiliger en toeristischer. Waar ik me in Malawi nog nooit onveilig heb gevoeld tussen de ‘zwarte’ mensen, moesten we in het noorden van Zuid Afrika toch wel echt oppassen. Bijvoorbeeld waar we onze boodschappen deden. Dat hebben we zelf gemerkt (op onze eerste dag bijna bestolen), maar kregen we ook te horen van de lokale (blanke) mensen. Inmiddels was de temperatuur trouwens ook al weer gedaald, zo aan de kust waar ook veel meer wind was.

Vervolgens hebben we in een aantal dagen de Garden route gereden. Eerst zijn we naar Nature’s Valley gegaan, hier hadden we een mooie natuurcamping (dat de apen zeg maar echt rond en aan je tent zitten) en ook weer een mooie wandeling gemaakt. De volgende dag was het moment daar, ik heb gebungeejumpt (aan een elastiek van een brug afspringen) van de hoogste ter wereld, 216 meter! Van te voren was ik helemaal niet zo erg zenuwachtig, maar toen ik eenmaal van het randje van de brug was gesprongen vond ik het doodeng! Ik was even vergeten dat je even helemaal los in de lucht hangt. Ik vroeg me echt af waarom ik dit wilde, zo’n gevoel dat je in de achtbaan hebt maar dan erger. Brr... Gelukkig was het snel voorbij en voelde ik het elastiek aan mn voeten. Toen kon ik even ondersteboven genieten van het uitzicht voor ik weer omhoog werd getakeld. Voor ik het wist, stond ik weer met beide voeten op de grond en was het weer voorbij. Cool om te doen maar ik weet niet of ik het nog een keer zou doen... Maar ik heb de hoogste ter wereld al gehad dus tja, wat blijft er nog over ;-).Vrijdag hebben we canyoning gedaan, dat is in een kloof, tussen de rotsen en in het water, zwemmen, abseilen van een waterval, lopen/klauteren, van een rots springen. Ook weer avontuurlijk en leuk maar ontzettend koud! Hierna hebben we heerlijk geluncht om naar onze volgende overnachting te rijden, een camping vlak aan zee.

Op zaterdag hebben we heel wat kilometers gemaakt. Eerst naar een farmers market in George, lekker rondstruinen tussen de veelal lokaal gemaakte spullen en voorál allerlei lekkere dingen eten. Ik heb tijdens deze vakantie trouwend erg genoten van het lekkere eten. Ik kon weer allemaal dingen eten die ik al maanden niet had gehad. Heerlijk! Vervolgens zijn we door gereden naar Swellendam, een stadje dat mooi gelegen ligt tegen de bergen om op zoek te gaan naar de Hervormde kerk, een mooi oud wit gebouw. Daarna hebben we Cape L’Agulhas bezocht, het meest zuidelijke puntje van het continent Afrika. Als je dan een jaar in Afrika zit, moet je daar natuurlijk ook zijn geweest! We kwamen uit in Hermanus, hier hebben we een dag besteed om walvissen te zoeken/spotten die we helaas niet hebben gezien. Maandag zijn we via een prachtige kustroute door gereden naar Stellenbosch, een leuk en oud stadje met gebouwen midden in Kaaps-Hollandse stijl in de Zuid Afrikaanse wijnstreek. Het stadje bekeken en een wijnproeverij gedaan. Vervolgens was Kaapstad en omgeving aan de beurt. We hebben de Tafelberg gezien, hebben pinquins gespot en zijn naar Kaap de Goede Hoop geweest. Hier zag ik in mijn verbeelding de oude schepen van de VOC de kaap ronden of juist schipbreuk lijden. Deze geschiedenisverhalen vond ik altijd erg mooi dus toch leuk om dit even te zien.

We hebben ook nog gesandboard, dit is snowboarden op zand maar dan makkelijker. Je kunt namelijk recht naar beneden, wat op de sneeuw zeker niet kan. Een aantal mooie afdalingen, ook wat valpartijen (dat krijg je ervan als je stoer wilt doen voor het filmpje :P) en vooral heel veel wind en zand rijker. Daarna hebben we een nicht van onze oma gezocht die in Kaapstad woont. Leuk om haar te zien en de groetjes over te brengen, maar ik vond het ook bijzonder om de verhalen te horen van iemand die is opgegroeid in Zuid Afrika. Ik merkte onderweg al dat het land qua natuur prachtig is, maar qua cultuur behoorlijk ingewikkeld in elkaar zit. En dat werd bevestigd door de verhalen van die mevrouw. Bijvoorbeeld de afscheiding tussen blank en zwart. Op onze laatste dag zijn we richting Clanwilliam gereden, dit is het rooibosgebied van Zuid Afrika en de enige plek ter wereld waar het natuurlijk groeit. We dachten wel even een plantage te kunnen bezoeken maar daar waren we te laat voor dus maar een filmpje gezien over de groei, oogst en productie van rooibos. En een theehuis bezocht waar ze 100 soorten rooibosthee hebben, hier heb ik mijn eigen verse Zuid Afrikaanse rooibosthee gekocht, toch leuk!

En toen was onze vakantie al weer over. Geraldien ging weer terug naar het koude Nederland en ik naar het hete Malawi (afgelopen week is het 42 graden geweest!), waar we weinig water en stroom hebben. Ik ben weer terug in het ‘echte’ Afrika dat niet zo luxe is als Zuid Afrika.

Zoals je kunt lezen hebben we super veel gedaan en dat vond ik heerlijk. We hebben dus zelf rondgereden met de auto en onze tent en dat geeft lekker veel onafhankelijkheid en vrijheid. Al met al is dit land echt een aanrader om nog eens op vakantie te gaan, redelijk luxe, lekker afwisselend en goed geregeld qua faciliteiten zoals autohuur en overnachtingen.

En nu komt de dag dat ik Nederland weer zie ook dichterbij, de komende weken ben ik nog druk met het afronden en overdragen van mijn werkzaamheden.

Groetjes weer!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!