Vakantie: familiebezoek en safari!

Hoihoi!

Zo weinig als ik de laatste blogs voor nieuws te vertellen had, zo veel heb ik de afgelopen weken beleefd. Want... mijn familie kwam eindelijk op bezoek en we hebben van alles gedaan! Op 5 juli heb ik ze van het vliegveld gehaald en het was erg fijn om ze weer te zien en bij te kletsen. Wat het leuke was van deze reis is dat ze allerlei verschillende kanten van Afrika hebben gezien, de toeristische en safari kant, maar ook echt een stukje van het lokale leven in de dorpen waarin ze mee werden genomen door Nederlanders.

Eerst hebben we een paar dagen aan het meer doorgebracht, om daar bij te komen van de reis en te genieten van dé hotspot van Malawi. Daarna zijn we op zeer Afrikaanse wijze met de minibus en de fietstaxi naar Matunkha gegaan met een stop op de markt in Rumphi. De dag erna een rondleiding op Matunkha en met Ineke mee de dorpen in. Zaterdag gingen we richting Nyika, dat is een plateau hier in de buurt op 2300 meter. Op dit plateau is de natuur heel glooiend en on-Afrikaans. We waanden ons in Oostenrijk/Schotland met de natuur en de huisjes met haardvuur en de kou. De weg/natuur ernaartoe was mooi en afwisselend. In het park en op het plateau zijn verschillende dieren te zien, zoals de zebra, Roan antilope, bushbucks en reedbucks. Zondag hebben we een wandeling en een rondrit op het plateau gemaakt. Echt bijzonder om in die omgeving ineens ‘Afrika-dieren’ te zien.Vervolgens hebben we een aantal dagen op Matunkha doorgebracht, waarin de zorg-geïnteresseerde mensen nog een dagje met Ineke mee zijn geweest. De minder-in-zorg-geïnteresseerden zijn een dagje naar Vwaza geweest (waar ik een paar weken geleden mijn eerste safari-ervaring had) en daar hebben we weer allerlei dieren gezien en een mooie safari gehad. De volgende dag hebben we naar de water-intake gewandeld , hier krijgen Matunkha en een aantal dorpen in de omgeving water vandaan en dat is altijd een mooie wandeling. In de middag hadden we een Childrens Corner, ik wilde een vierkamp doen maar zoals wel vaker in Afrika liep het anders dus hebben we wat losse spelletjes gedaan.

Daarna zijn we weer richting Lilongwe gegaan om de volgende dag naar Zambia te gaan voor een safari. In de eerste dagen zaten we in huisjes pal aan de rivier en in en rond ons kamp zagen we al allerlei dieren (olifanten, nijlpaarden, apen, krokodillen, giraffes). Na een paar dagen te hebben gerelaxt bij onze huisjes en het zwembad, hebben we maandag een walk-safari gedaan. We zijn met de auto het park in gereden en hebben een eindje gewandeld. Tijdens die wandeling werd van alles uitgelegd over de omgeving, zoals sporen, nesten en poep. Wel interessant om zo wat meer te leren over de natuur zelf, want in de dagen erna tijdens drives rijd je vooral rond in het park op zoek naar dieren (twee dagen met 2 morning drives (6.00-10.00) en 2 evening drives (16.00-20.00)). Wat overigens ook heel erg gaaf is. Ik heb ontzettend genoten van het rijden door de mooie natuur en van het zien van alle dieren. Een enorme groep giraffes die voor de auto uit lopen, eentje op 5 meter van de auto zien staan. Allerlei drinkende dieren. Nijlpaarden, hyena’s, wrattenzwijnen. Veel, heel veel impala’s, poekoe’s en apen. Olifanten dichtbij, ver weg, kleine, grote, veel en weinig. Zeldzame dieren als de bushpig en de gnoe. Katachtigen zoals het luipaard (met een prooi in de boom en op jacht) en de leeuw. Allerlei vogels zoals de guinea fowl, de visarend, de kraanvogel en allerlei kleinere vogels met mooie kleuren.We zijn natuurlijk druk geweest met foto’s maken (zelfs ik heb best aardige foto’s gemaakt), bekijk die ook vooral. Hierbij vertel ik wat dingetjes, dan hoeft deze blog niet zo lang te zijn :P.

Na de safari zijn mijn ouders weer naar huis gegaan en heb ik nog een paar dagen met mijn broertjes gereisd. Nog even gerelaxt aan het meer en toen weer naar Matunkha, na een dagje hier, zijn zij ook weer vertrokken en nu ben ik weer alleen. Waar ik in het begin moest wennen aan al mn familie om me heen, moest ik nu weer wennen aan het alleen zijn. Maar ik ga weer genoeg doen de komende weken dus dat is leuk! Vandaag komt een Nederlandse juf en de komende 2 weken gaan we een soort van Bijbelclub doen, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen. Ook ga ik een begin maken met het speelgoed, want daar is super veel van binnen komen (via mn ouders) dus daar kan ik lekker mee aan de slag. Goede dingen in het vooruitzicht en ik ga me nog wel vermaken de komende weken en maanden hier!

Veel plezier met jullie zomerse en vakantie plannen en tot de volgende keer.

Groetjes!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!