Help needed!

Hoi iedereen,

Dit keer een iets andere blog, zonder wekelijkse ervaringen. Ik heb namelijk een idee wat ik hier zou kunnen doen en daarvoor heb ik jullie hulp nodig...

Ik kwam naar Malawi met het idee om aan te sluiten bij de vragen van de leraren/leidsters, om hen te ondersteunen in hun werk. Maar het blijkt dat het hier niet echt op die manier werkt. De leidsters van peuterspeelzalen (waar ik veel mee werk) hebben geen vragen over hoe ze met kinderen om kunnen gaan of over hoe ze beter kunnen worden in hun werk. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook lastig vind om te bedenken hoe ik hen zou kunnen helpen op een manier die aansluit bij wat ik zie. Een aantal leidsters heeft bijvoorbeeld een training gevolgd op Matunkha of ergens anders en die zijn daar heel positief over. Ze zeggen dat ze van alles hebben geleerd en weten ook echt allerlei manieren hoe ze de kinderen iets kunnen leren (bijvoorbeeld allerlei woorden laten bedenken met de letters van het alfabet). Toch zie ik in de praktijk dat dit niet wordt gedaan, het is voor Malawianen erg lastig om het geleerde in de praktijk toe te passen. En dit is ook logisch, want dat hebben ze nooit geleerd. Het hele onderwijssysteem zit op die manier in elkaar.

Wat vooral uit de gesprekken met de leidsters naar voren komt, is dat ze vragen om spullen. Bijvoorbeeld om het meel dat Matunkha aan sommige peuterspeelzalen geeft om er pap van te maken. Of om speelgoed. Nu heb ik een idee van iemand gekregen om deze dingen te combineren en daar heb ik jullie hulp bij nodig! Ik wil namelijk speelgoedboxen gaan maken en die dan uitlenen aan de peuterspeelzalen. Ze hebben hier namelijk heel weinig speelgoed, zoals te zien is op onderstaande foto. In deze zak zit al het speelgoed van een peuterspeelzaal: een paar zelfgemaakte boekjes, letters van het alfabet en de cijfers.

En dat terwijl kinderen zoveel leren van het spelen met spelletjes en speelgoed. Door die speelgoedboxen te maken, leren en ontwikkelen de kinderen zich al op jonge leeftijd. En dat is erg belangrijk!

Voor die speelgoedboxen ben ik dus op zoek naar speelgoed (bijvoorbeeld ballen, autootjes, dieren en poppen), puzzels, spelletjes, kartonnen (!) boeken, blokken, duplo etc. Het gaat om kinderen van 1 tot en met 5 jaar. Hebben jullie misschien nog speelgoed liggen waar jullie niets (meer) mee doen? Graag compleet, heel en stevig. Of misschien heb je geen speelgoed, maar wil je wel geld geven waar wij dan iets voor kunnen kopen. Of misschien heb je geen speelgoed en geen geld, maar wel tijd om te helpen organiseren en regelen. Dit alles is welkom, ik hoor graag van je via een reactie, een email (speelgoedvoormalawi@outlook.com), whatsapp, rooksignalen (:)) of iets anders.

Ik ben benieuwd!

Groetjes Esther!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!