Vakantieie!

Habari iedereen!

Zoo, mijn vakantie zit er weer op. Wat was het fijn om te relaxen, bij te kletsen met Maaike, ervaringen met haar uit te wisselen, na te denken over van alles en nog wat, mezelf te overwinnen en leuke dingen te doen...

Ik vertrok zondag 14 februari en die dag begon direct al goed. Om 7.00 uur zou ik worden weg gebracht, maar het regende en dat betekende dat ik niet kon worden weg gebracht, omdat de auto niet door een stuk modder kon. Dus ik moest lopen: glibber de glibber met mn backpack naar Rumphi. In Rumphi heb ik de minibus gepakt en met wat overstappen kwam ik bij de grens aan. De minibus wacht eerst voor die vol is en onderweg stopt die heel erg vaak om mensen erin of eruit te laten. De reis duurde daarom iets langer dan ik verwacht had en dat zorgde er wel voor dat mn vakantiegevoel nog niet echt kwam, ik zat mezelf flink op te vreten :P. De route was wel erg mooi, door de bergen (waar ik apen zag) en langs het meer van Malawi.

Gelukkig ging de grensovergang voorspoedig en regelde de douanekerel zelfs een taxi voor mij naar Mbeya, een stad onderin Tanzania en mijn eindbestemming voor die dag. Van daar ging ik de volgende dag met het vliegtuig naar Dar Es Salaam aan de kust. Het vliegveld in Mbeya is erg klein, er ging om die tijd maar één vlucht. Mijn bagage werd door het raam naar buiten getild en we vertrokken eerder omdat alle passagiers er waren, super! In Dar Es Salaam ontmoette ik Maaike (vriendin uit Nederland) weer na 5 maanden en dat was natuurlijk erg gezellig, onze monden stonden de eerste uren niet stil! We vlogen verder naar Zanzibar, een vlucht van... jawel... 15 minuten! Tegen de tijd dat je boven bent, ga je al weer naar beneden :).

De eerste dagen verbleven we in Stonetown, het enige stadje op Zanzibar. De eerste dag zijn we Stonetown in geweest. Zanzibar en zeker Stonetown zijn islamitisch en hebben veel Arabische invloeden. Dit is duidelijk te zien in het straatbeeld, de vrouwen lopen in lange gewaden met hoofddoeken en sommige zelfs in boerka’s. Zanzibar is ook een eiland waar veel kruiden en specerijen groeien. We hebben een keer een tochtje naar een plantage gedaan waar allerlei kruiden en specerijen groeien, zoals kaneel, gember, citroengras, kruidnagel etcetc. Erg leuk om te zien hoe dat allemaal groeit, voor een deel wist ik echt niet waar het allemaal vandaan komt. In Stonetown is ook een Spicemarket waar je allerlei kruiden en specerijen kunt halen. Ook zijn er allerlei straatjes waar je doorheen kunt dwalen en (souvenir)winkeltjes waar je langs kunt gaan. Op het eiland is vroeger ook een slavenmarkt geweest, daar haalden de Arabieren hun slaven en handelswaar (zoals ivoor) uit Afrika vandaan. Hier is nog een monument van en wat informatie, hier zijn we ook even wezen kijken.Al met al is Stonetown een leuk stadje die niet typisch Afrikaans is, die ook invloeden uit de Arabische wereld heeft en waar het leuk is om lekker door heen te slenteren. In de avond is er in een park aan zee (jahoee, ik zag de zee voor het eerst op Zanzibar :)) een food market, hier wordt van allerlei eten bereid op bbq’s enzo. Hier zijn we ook een keer overheen gelopen, maar we hebben ook heerlijk aan zee gegeten bij een restaurantje!

Na een paar dagen Stonetown zijn we naar het noorden gegaan, daar werd het cliché bewaarheid van blauwe zee en wit strand. Prachtig en heerlijk om te relaxen! We hebben een dagje strand gedaan en zijn een dagje gaan snorkelen. Dat was super mooi! Het is zulk helder water en je kunt veel visjes zien. Allerlei kleuren en formaten, echt heel tof. Hier hebben we geluncht op de boot waarna we weer terug gingen. De zee was alleen behoorlijk ruig en dat heb ik gemerkt, ik had wel wat last van zeeziekte en dat was iets minder fijn!

Daarna zijn we een aantal dagen naar het oosten van het eiland gegaan, onze accomodatie zat aan zee en we hebben een paar dagen heerlijk gerelaxt, boekje gelezen, genoten van de zee en het zwembad, nagedacht, gekletst etc. Ik kwam na maanden weer helemaal tot rust en dat was super fijn! Ik heb niet echt in de zee gezwommen, omdat de zee daar vol zeewier zat en hij ’s morgens ver weg was ivm eb en vloed. Maar het geluid en het aanzicht van de zee zijn al heel rustgevend :)! De laatste dag heb ik nog met dolfijnen ‘gezwommen’, dat is ook erg tof! ’s Morgens vroeg zijn die dichtbij de kust en dan ga je er met een bootje heen. Er varen heel wat meer bootjes rond en samen zoek je de dolfijnen. Zo gauw ze gespot zijn, vaar je er heen en spring je in het water met je snorkelset. Gauw kijken waar ze zijn, want ze zwemmen heel gauw dieper als er mensen bij in springen. Dan klim jij dus weer in de boot en je gaat weer op zoek (met 10 bootjes tegelijk). Na een paar keer in en uit de boot gesprongen en geklommen te zijn, heb ik van de dolfijnen genoten vanaf de boot. Doordat het zo helder water is, kun je ze super goed zien en ze zwommen ook een keer onder onze boot door, echt heel tof!Op Zanzibar lopen heel veel Masaii mensen, de eerste paar keer is dat nog leuk en bijzonder, maar zij leven van de toeristen dus ze spreken je elke keer aan omdat ze je iets willen verkopen. Op een gegeven moment is dat wel een soort van irritant :P!

De volgende dag vlogen we weer terug naar Dar Es Salaam, waarna Maaike weer terug vloog naar haar plekkie. Ik heb de volgende dag de trein van Dar Es Salaam naar Mbeya (die stad in t zuiden van Tanzania) gepakt. Echt gek om in Afrika weg te rijden met de trein, dat gevoel hoort bij Nederland. Ook juist leuk natuurlijk! De treinrit duurde uiteindelijk 24 uur en je hebt dan een slaapcoupé, ik zat bij twee Afrikaanse en één Amerikaanse vrouw in de coupé. Verder zaten in de trein ook veel Nederlanders en daar heb ik mee opgetrokken. Eén jong stel ging ook naar Malawi dus ik ben met hen verder gereisd. Toen we in Mbeya aankwamen was daar net een voetbalwedstrijd bezig uit de soort van eredivisie van Tanzania, Mbeya City tegen Tanzania Prisons. En ja, dat waren echte gevangenen, toen ze het stadion weer uit gingen waren ze zwaar beveiligd. Grappig hoe zo’n voetbalwedstrijd gaat, het niveau van het spel zelf maar ook de hele entourage. Dat is wel wat anders dan in Nederland (wat ik op tv zie dan :P).De volgende dag vertrokken we naar Malawi. Eerst weer naar de grens, ditmaal met de bus, daarna met de taxi en de bus verder richting Matunkha.Tijdens de hele vakantie heb ik verschillende mensen gesproken, vooral blanken: toeristen op Zanzibar en reizigers tijdens mn reis heen en terug en dat was echt tof! Ik vond het leuk om hun verhalen te horen, iedereen reist weer anders en met verschillende redenen.

Nu is het fijn om weer op mn plek te zijn, maar ook wel gek. Moet een soort van weer opnieuw wennen ofzo, maar ergens is het ook alsof ik niet weg ben geweest. Ben benieuwd hoe de komende weken verlopen!

Groetjes Esther

PS. Foto's komen eraan, weet niet of het vandaag nog lukt.

Reacties

Reacties

Brenda

Hoi Esther,

Wat heerlijk dat je zo genoten hebt van je vakantie. Klinkt als heel ontspannen en nieuwe dingen ontdekken! Dapper dat je wederom alleen gereisd hebt!

Succes met je plekje weer ontdekken en geniet van wat er op je pad komt!

Groetjes,

Brenda

willy

weer heel veel ervaringen, Esther! bijzonder!
leuk om over te lezen.

liefs, Willy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!