Mn week en het Malawiaanse leven

Aloha!

De afgelopen week was een mooie mix van Nederlandse en Malawiaanse contacten. Ik verzamel ook elke keer allerlei dingen die me opvalle of die horen bij het leven hier en waar ik een keer over wil schrijven. Dat ga ik nu ook maar eens doen...

Mijn week

Vorig weekend had ik een rommel/ en relaxweekend, zoals ik al aankondigde. Maar ik ben op zaterdag ook op bezoek geweest bij één van de koks van het restaurant. Hij heeft een kindje van 4 maand en die moesten we een keer komen bekijken. Zo gezegd, zo gedaan. Een schattig jongetje dat uit zn bed was geplukt omdat er azungu´s kwamen en vrolijk verder sliep op Sinty´s schoot. Leuk om zijn huis te zien. Hij had 3 ruimtes volgens mij, een keuken, woonkamer en slaapkamer. Wij zaten in de woonkamer, deze is ook op een foto te zien. We zaten op stenen/blokken hout in plaats van stoelen en/of een bank. Er hingen posters van maiszaad aan de muur als decoratie en er stond een fiets, kortom nogal wat anders dan een Nederlandse huiskamer.

Zoals ik al een paar keer heb gezegd, is het nu regenseizoen en dat heeft hele mooie kanten (koeler weer, mooie groene natuur), maar soms gaat het toch tekeer met de regen! Zo ook afgelopen zaterdag, na het bezoek aan die kok liepen we door naar Rumphi. Onderweg ging het heel hard regenen en onweren, we zijn maar gaan schuilen bij een marktje ergens halverwege. Drie kwartier later konden we onze weg weer vervolgen. Dat vind ik dan een paar minuten grappig en leuk, maar na een poosje ben het ik wel weer zat en ga ik liever verder met mn bezigheden :P. En wat erg vervelend is van regen hier, is dat de wegen en paden allemaal van zand zijn waar dan grote plassen in komen wat heerlijk (not) is om overheen te lopen. Ook loop je met je slippers jezelf vies te maken (aan de achterkant klepper je de modder omhoog). Grooot nadeel van de regen hier dus.

Maandagavond ben ik bij een Malawiaan, een leraar die hier op het centrum woont, wezen eten. Weer lekker lokale nsima gegeten, die nsima smaakt nog steeds nergens naar maar ze hadden er wel lekkere dingen bij zoals groente en ei. En, dat vond ik echt super grappig, de tv stond aan. Viel me eerst ng niet zo op, tot ik ineens de taal hoorde die ze spraken. Dat was gewoon Nederlands! Ik zo: maar dat is Nederlands. Hij: nee hoor, ze spreken Chichewa, onze nationale taal :P. Ik kon haast niet geloven dat het echt Nederlands was, maar het was dus echt zo! Hij heeft in zn zenderpakket BVN en ik heb een stukje Eénvandaag gezien :). Hij had super veel zenders, keek ook heel vaak de Duitse en Engelse voetbalwedstrijden. De halve avond moesten dat gezin dus weer Nederlandse tv kijken, omdat hun vader het leuk vind om dat aan de Nederlanders te laten zien. Wat wel grappig was, is dat ze hier ook een soort van brood kennen en ook frituurhapjes (geproeft die avond). Maar dat is dan allemaal van maismeel. Dus enige variatie hebben ze nog wel in het eten, maar het is wel mais dat de klok slaat.

Er is sprake geweest van dat ik 2 Nederlandse jongens les zou gaan geven in mijn tijd hier, hun ouders werkten op Matunkha maar door omstandigheden blijven zij de komende tijd in Nederland. Afgelopen week was die moeder met haar zoontjes hier en heb ik die jongens les gegeven. Super leuk om weer lekker met Nederlands lesmateriaal bezig te zijn en die kinderen les te geven, echt genieten!

Verder ben ik nog een keer op outreach geweest (bloeddruk en HIV/AIDS testen). De weg daar naartoe was heel slecht, dus hebben we een andere weg genomen. We zijn met de boot de rivier over gestoken en daarna een stukje gelopen. Het was een soort van veerboot. Heel tof, lekker rustig naar de overkant worden geduwd/gepunterd...

En ik ben mee geweest naar school health, hier hebben we weer 40 kinderen langs zien komen waarbij we gewicht, lengte, bmi, ogen en de algemene gezondheid hebben gemeten. Ik vond het leuk om deze twee dagen weer te doen.

Ik had verteld over dat we naar de waterintake zijn gewandeld vorige week. In de omgeving van de waterintake worden veel bomen gekapt (wat eigenlijk niet mag) en hierdoor komt er erosie en hangen sommige leidingdelen in de lucht. Door die dikke regenbui van afgelopen zaterdag, zijn een aantal van die gekapte bomen in de rivier terecht gekomen, tegen die leidingen aan geknald. Die zijn nu kapot. We hebben dus geen water meer op Matunkha, er staat een emmer water in mn huisje waar ik me mee moet redden. En dat in het regenseizoen (ik heb verhalen gehoord over zulke taferelen in oktober/november, het droge/warme seizoen)... Gelukkig zijn ze hard bezig om het te repareren, maar hoe lang dat nog gaat duren. Gelukkig vertrek ik zondag voor een vakantie van 2 weken op Zanzibar :):)!

Het Malawiaanse leven

Een aantal dingen waar ik dus al een poosje over wil vertellen, omdat ze helemaal horen bij het leven hier maar waar ik steeds geen ruimte voor had (want om mn blogs nou nog langer te maken...):

Doordat Matunkha de natuur zn gang laat gaan, is de berg weer helemaal begroeid geraakt (er werd mais verbouwt, dus hij was kaal gekapt). Het voordeel is dat er van alles en nog wat groeit en bloeit. Het nadeel is dat er ook dieren als slangen terug zijn gekomen. De meeste slangen zijn banger voor mij dan ik voor hen, maar één vertrouwt op zn camouflage en blijft liggen. Ik loop dus in het donker heel goed met mn lampje te schijnen of ik er niet per ongeluk op eentje stap...

De munteenheid is Malawiaanse Kwacha, 1 euro is ongeveer 740 Kwacha. Het grootste biljet dat ze hebben is 1000 MWK. Het grootste bedrag dat je kan pinnen is 40.000 MWK. Dit zijn dus 40 biljetten. Dit is maar ongeveer 50 euro en als je meer wilt, moet je vaker pinnen. De eerste keerpinde ik 2x 40.000 MWK, toen voelde ik me wel even rijk met al die biljetten!

De energie is hier prepaid, omdat veel mensen hun rekening niet betaalden. Je moet dus bij het energiebedrijf van te voren betalen en dan krijg je pas energie. Over energie/stroom gesproken. De stroom is er hier nog wel eens af, al gaat het de laatste dagen en weken goed. Ze hebben eigenlijk gewoon te weinig stroom voor het hele land dus gaat af en toe een deel van het land ‘uit’. We kwamen er pas achter dat de stroomstoringen in de krant worden aangekondigd. Dus wij hadden ons helemaal geestelijk voorbereid op 3 dagen geen stroom die week. Eén zou op een morgen vroeg zijn. Ik dus, na de wekker mn bed uit, me innerlijk schrap zetten dat het licht het niet zou doen. Maar het licht deed het toch! De overheid kan zich dus zelfs niet houden aan eigen aangekondigde stroomstoringen :).

Zoals ik eerder al beschreef, is het hier netjes om de knieën bedekt te houden. Het is erg ongepast om deze te laten zien. De borsten en het bovenlichaam daarentegen maakt helemaal niets uit. Er lopen hier nogal wat vrouwen met kinderen rond en als die kinderen huilen, dan komt de borst uit het shirt en mag het kind gaan drinken. Open en bloot, ook als je in een gesprek zit of zit te wachten bij een outreacht... Toch wel gek om te zien.

In mijn huisje heb ik de nodige huisdieren, zo zie ik geregeld spinnen lopen (en nee, dat zijn geen kleintjes), er vliegt een vlinder rond, er loopt wel eens een hagedisje en er vliegen van allerlei muggen/mugachtige beesten rond. Gelukkig ben ik veilig onder mijn klamboe!

Wat ik trouwens, naast alle luxe/lekkere dingen, het meeste mis uit Nederland is bruin brood. Zo donker mogelijk en het liefst met allerlei lekkere zaden erin. Hmm... Jammer genoeg is dat nogal moeilijk om op te sturen :P. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik begin te wennen aan het eten van wit brood (een dikke laag pindakaas helpt hierbij), maar echt geweldig is het niet.

Dan wil ik jullie als laatst iets grappigs niet onthouden. Ik zag pas iemand lopen met een shirt waarop stond: ´help me I’m blond´. En ik kan je vertellen dat degene die hem aanhad verre van blond was :)!

De komende twee weken ben ik dus op aan het relaxen op vakantie, dus tot later!

Esther

PS. ik probeer nu elke week foto's te uploaden dus kijk daar ook altijd even naar :).

Reacties

Reacties

Po&Go

Fijne vakantie en veel plezier op Zanzibar, kijk uit voor oude overgebleven slavenhandelaren.

Lianne

Haha Esther, ik moet echt heel erg lachen om je blog! Ik zie de dikke spinnen, 'blonde' nergers, 3 kwartier schuilen voor de regen en jij met je lampje op zoek naar slangen:p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!