Belevenissen van mijn eerste week hier

Hoi allemaal,

Zo, ik zit al weer bijna een week in Malawi! Het voelt door alle indrukken al veel langer. Gek idee dat ik vorige week nog gewoon thuis zat!

Voor vertrek en reis

De laatste dagen voor vertrek waren gevuld met afscheid nemen, nog even genieten van al het Nederlandse, oud&nieuw vieren en natuurlijk mijn tassen inpakken.

De reis naar Malawi verliep op praktisch gebied helemaal goed, de overstappen in Frankfurt en Addis Abeba gehaald en zelfs mijn koffers kwamen allebei aan. Het was wel heel erg vermoeiend, ook omdat ik niet echt kon slapen in het vliegtuig.

Ik werd opgehaald van het vliegveld in Lilongwe door Tiem en Ineke, het Nederlandse stel dat op Matunkha (het project/centrum waar ik zit) woont en werkt. Hun namen zullen jullie nog geregeld horen :)! We moesten nog 5,5 uur rijden naar Matunkha waarvan het laatste uurtje in het donker en dat is geen pretje hier, waar mensen, fietsers en auto’s niet altijd licht hebben. De hoofdweg van zuid naar noord is van asfalt en hier kun je redelijk snel op rijden, zo’n 100-110 km/h kon op veel plekken wel. Eenmaal aangekomen op het centrum na een reis van 29 uur zocht ik na een maaltijd en een kop thee gauw mijn bed op. Ik verblijf in een huisje op het centrum, hierin staat mijn bed, is een douche en wc en is nog een klein slaapkamertje waarvan ik het bed als kast gebruik.

Dagelijkse dingen

De volgende dag kon ik eerst even rustig wakker worden, mijn omgeving bij daglicht zien en ontbijten. ’s Morgens heb ik al mn koffers uitgepakt en ’s middags kreeg ik een rondleiding over het centrum.

De andere dagen hadden eigenlijk al een beetje hetzelfde ritme. Om 7.00 uur is er een dagopening, de ‘morning devotion’ voor alle kinderen van Tenthere school (de school op het centrum) en alle medewerkers van Matunkha. Er wordt gebeden, gezongen en een Bijbelverhaal/preekje gehouden. Daarna ga ik meestal ontbijten en dan ga ik bekijken wat ik de rest van de dag ga doen. Ik heb een gesprekje met de Malawiaanse directeur van Matunkha gehad en hij vertelde dat het de bedoeling is dat ik mijn expertise (uche uche) sowieso ga laten gelden bij de kinderopvang en bij de naschoolse opvang, die van het centrum maar ook in de dorpen eromheen. Hoe dit precies allemaal vorm gaat krijgen weet ik zelf eigenlijk ook nog niet, dus daarover later meer! Ik ben al een aantal dagen wezen kijken bij de kinderopvang op het centrum, ik heb geobserveerd hoe ze daar werken en wat ze doen, maar heb ook lekker met de kinderen gespeeld. Leuk om in ieder geval even iets te doen.

Verder hebben we om half 10 een koffiemoment met alle blanken van het centrum en eet ik elke dag in het restaurant. Hier wordt voor mij gekookt, super luxe natuurlijk! ’s Morgens eet ik brood, als lunch kan ik vaak iets kiezen, zoals soep, brood, pannenkoeken, omelet oid. En ’s avonds eet ik dan warm, dan kan ik ook uit verschillende gerechten kiezen zoals kip saté, hamburger, pizza, lasagna, kip met rijst en groente etc. Voelt wel een beetje decadent om elke keer je eten te bestellen en voorgeschoteld te krijgen, maar zo houd ik wel weer een aantal Malawiaanse mensen aan het werk.

Tiem en Ineke hebben hun eigen huis en leven daar ook helemaal (bv qua wassen en eten etc) en omdat ik nu de enige vrijwilliger ben, eet ik vaak alleen. Gelukkig komen er dit weekend een aantal mensen die een paar weken blijven en daarna een paar mensen die een aantal maanden blijven.

Elke avond speel ik spelletjes bij Tiem en Ineke, erg ngezellig!

De stroom valt dagelijks een poosje uit, maar gelukkig soms ook overdag, dan heb je er niet zoveel last van. Soms ook ’s avonds en dan gaan de kaarsen weer aan en de hoofdlamp op. Gisteren had ik een romantisch diner bij kaarslicht met mezelf :).

Het is regenseizoen hier, dan zijn er om de zoveel dagen een aantal buien. Dat is goed voor het land van de Malawianen en voor al het mooie groen op het centrum. De eerste dagen was het droog, maar gistermiddag barstte me er toch een bui/storm los! Dik onweer en veel regen. Ik had ineens een riviertje naast mn huisje lopen, die is inmiddels ook weer weg. Helaas had ik bijna ook een rivier in mn huisje, want die was duidelijk niet helemaal waterdicht. Gelukkig droogte alles snel weer. Vannacht heeft het weer geregend, maar toen was het niet zo’n heftige bui en lekte het niet zoveel binnen. De komende dagen kan ik nog wel meer buien verwachten. Ik vind het eigenlijk ook wel lekker dat het regenseizoen is, want dan is het niet zo super warm. Het is nu zo’n 25-30 graden, helemaal prima! ’s Morgens en ’s avonds is het lekker, overdag in de zon kan het erg warm zijn.

Ik moest in het begin heel erg wennen aan alles (gek he, als je naar een ander land gaat :)) en dat wennen vond ik veel te langzaam gaan. Ik vond het erg vervelend dat niets vertrouwd voelde en dat wilde ik graag wel. Gelukkig begint het centrum zelf en het dagritme al wel te wennen. En het wennen aan de cultuur en kijken wat mijn daginvulling wordt, dat gaat nog wel even duren. Maar dat komt allemaal goed!

Ik heb nog veel meer te vertellen, maar gelukkig heb ik nog genoeg tijd om dat te doen :)! Voor nu zijn jullie in ieder geval op de hoogte van mijn eerste week. De volgende keer zal ik ook wat meer vertellen over Matunkha en de omgeving.

Mochten jullie nog dingen willen weten of ergens benieuwd naar zijn, vraag het gerust. Dat vind ik alleen maar leuk! Verder zijn ook alle reacties welkom.

Ik ga proberen om ook wat foto’s te uploaden, dan hebben jullie ook wat beeld bij mn verhaal.

Veel plezier in het koude Nederland!

Groetjes Esther

Reacties

Reacties

Rosanne

Jaa, leuke afleiding tijdens studeren. Heel leuk om te lezen:), fijn dat er al gauw meer vrijwilligers komen en nice dat je al zoveel hebt aan je hoofdlamp haha:) En geloof me, het wennen komt vanzelf en dan vind je het heerlijk daar !

Rosanne

Oh en volgende harde regenbui kijken waar het lek is, kun je er tonnen en emmers onder zetten :p

Anne Wil

Ha Esther,
Leuk je eerste indrukken te lezen. Nu lekker wennen aan het leven daar. Suc6. Vergeet niet te genieten van al het moois. En... moet je ook ongeveer 2 uur wachten eer je bestelling op tafel staat in het restaurant? Haha, dat was mijn ervaring... ach ja, heeft ook wel wat.

Lianne

haha Es, hoe snel moet je van jezelf gewend zijn;) je bent er nog geen week;)

als je terug bent kan je helemaal niet meer koken:p

Marlinda

Leuk om te lezen! Veel succes daar!

Esther

Haha Lianne, gewoon binnen een dag, dat is toch logisch :P? Weet ik, weet ik, ik doe nu ook rustig aan met wennen ;-).

En Anne Wil, nee het eten staat hier zo op tafel, maar ik bestel het wel van te voren dat scheelt :). Haha, jij hebt de echte Afrika ervaring gehad :).

Roos

Wat leuk Es :D en die 'uche uche' achter die expertise mag je wel weglaten hoor :) xxx vanuit NL

Gerlinda

Hoi Esther,
Leuk om je zo te kunnen volgen! Veel plezier daar en succes natuurlijk :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!