Wisselweek

Beste mensen!

Bij deze zeer waarschijnlijk één van mijn laatste blogs, dat blijft toch echt een vreemd idee!
Afgelopen week heb ik op de stagescholen van de anderen gekeken en al het vrijwilligerswerk voor het laatst gedaan.
Maandag ben ik op een school heel dicht in de buurt geweest. We hadden al veel verhalen gehoord over deze school en ik was dan ook erg benieuwd hoe het zou zijn. Hij staat bekend als een slechte school en het is ook echt geen goede school. Hij is gevestigd op twee locaties, één van die locaties ziet er nog redelijk uit. Alle lokalen zijn in ieder geval gewoon dicht en er staan ongeveer genoeg tafels en stoelen. De andere locatie is in een oude markthal en de lokalen daar zijn erg slecht. Van de kleinste hokjes zijn al lokalen gemaakt en er is één gedeelte waar lokalen door middel van schotten van elkaar gescheiden zijn. Maar aangezien deze schotten voor een groot gedeelte weg zijn, is het één grote zaal geworden waar verschillende klassen in zitten. Respect voor de leerkrachten die daar lesgeven en erg apart om te zien! Op deze school zitten 1100 leerlingen en aangezien er niet voor zoveel leerlingen ruimte is, zijn de klassen gemiddeld zo'n 30 a 40 leerlingen groot.
We hebben in verschillende klassen gekeken maandag. Eerst in klas 6, daarna in klas 2, daarna op die slechte locatie, vervolgens bij de kleuters en als laatste nog een keer in klas 2.
Wat vooral opviel is dat er weinig les wordt gegeven, de leerlingen zitten heel veel om zich heen te kijken en te wachten tot er iets gaat gebeuren. Bijvoorbeeld als de leerkracht het bord aan het volschrijven is. De leerlingen nemen de stof dan gewoon over, maar snappen er echt helemaal niets van. Bij de kleuters was het een grote chaos, de juf ging even een paar spelletjes doen omdat wij bij haar kwamen kijken en daarna liet ze ze gewoon gaan. De kinderen blijven dan echt niet op hun stoel zitten, maar gaan met elkaar spelen, klieren, kletsen, lopen door de klas heen en slaan op elkaar in. Toen gingen wij maar een beetje met de kinderen spelen en foto's maken.
De juf van de laatste tweede klas waar we in gingen kijken stond bekend als een juf die sloeg en eigenlijk waren we wel benieuwd of dat echt zo was. De meeste tijd zat de juf voorin de klas achter haar bureau niets te doen, maar toen ze de klas doorliep om de schriften van de kinderen te controleren nam ze haar stok mee en hier heeft ze toen ook een aantal kinderen mee geslagen. Dat was wel even schrikken om te zien! Maar tegelijkertijd weet je dat het thuis bij de kinderen ook gebeurt en dat het bijna normaal is voor de kinderen. Een dubbel gevoel, het is natuurlijk verschrikkelijk om te zien en te weten dat het zo normaal is voor de kinderen, maar tegelijkertijd kun jij er als Nederlands stagiairetje ook niet zoveel aan doen dus ik merk bij mezelf dat ik het probeer los te laten.
Maandagmiddag ging ik voor het laatst zwemmen met de gehandicapten, dit keer was het met drie jongens en een meisje waarvan er drie al wat ouder zijn en die kunnen gewoon zelf zwemmen. Leuk om daar lekker mee te spelen en te weten dat zij t erg leuk vinden dat je tijd aan hen besteedt! Het was ook de laatste keer huiswerkbegeleiding en dat ging best goed dit keer. Eerst een paar jongens laten oefenen en daarna ben ik weer bezig geweest met die kinderen die best wel heel erg beperkt zijn. Één van hen, een meisje, kan een beetje lezen dus daar ben ik verder mee gaan oefenen.
Dinsdag heb ik weer op die slechte school van maandag gekeken, dit keer was het ook wel weer heftig. We wilden namelijk in groep 3 kijken, maar de juf daarvan was ziek. Er zou een invaller zijn, maar Marleen, Marlinda en ik vonden dat we wel alvast konden beginnen. Eerst gingen we liedjes met ze zingen en dat ging nog redelijk, maar na een half uurtje wilden we verder gaan met rekenen. Wat een ramp was dat! Geen één kind luisterde en ze liepen en schreeuwden allemaal door elkaar. Ze waren echt niet stil te krijgen! Totdat de invalster kwam, ze hoefde alleen maar binnen te komen en de kinderen werden al rustiger. Toen ze ook nog zei dat de kinderen stil moesten worden zaten ze binnen no time op de stoel en luisterden ze. Die kinderen luisteren dus gewoon echt niet naar een blank persoon, het is wel weer duidelijk! We gingen hier nog even kijken hoe deze juf verder zou gaan, eerst zat ze een beetje achter haar bureau om vlak voor de pauze nog even met een rekenspelletje te beginnen. Je merkt hier zo duidelijk dat er een paar kinderen zijn die meedoen en die antwoorden dan ook op de vragen van de juf. Er zijn alleen ook heel veel kinderen die maar wat (mee)zeggen met de andere kinderen en die er echt niets van snappen. Jammer!
Na de pauze werd ons gevraagd of wij met de klas naar de gymles wilden, leuk om eens te zien hoe dat hier gaat! Ze hadden redelijk wat materialen en de juf ging ook wel echt dingetjes met hen doen, ze beloonde de kinderen ook als ze het goed deden. Het was misschien niet van een gigantisch hoog niveau, maar voor Surinaamse begrippen was het een goede les.
We zijn mooi op tijd weer naar huis gegaan om ff lekker af te koelen in ‘ons' zwembad. Aan het eind van de middag had ik huiswerkbegeleiding. Er waren verschillende kinderen die we hebben geholpen met hun huiswerk, één van deze kinderen is een 10 jarig jongetje dat nog totaal niet kan lezen. Ik heb met hem geoefend met de letters m-a-aa-n en deze kent hij nu redelijk. Lezen ermee is alleen wel erg moeilijk! Wel leuk om lekker met hem bezig te zijn.
Woensdag heb ik op een andere stageschool hier in de buurt gekeken, deze school is wel van een hoger niveau. Er wordt de hele dag door gewoon les gegeven en volgens mij wordt er ook wel redelijk goed les gegeven. Er wordt sowieso niet geslagen op deze school, maar het verschilt wel per leerkracht hoe de leerlingen worden behandeld. Sommigen worden heel onverschillig behandeld of juist heel lief en leuk of ze worden ongeveer uitgescholden als ze een fout maken, dat ze niets waard zijn enzo. Ik heb gekeken in klas 5, klas 2 en bij de kleuters. Je merkt gewoon dat het wel echt een betere school is dan die van maandag en dinsdag. Maar dat gaat ook al snel : )!
's Middags ben ik samen met Laura voor het laatst naar het kinderdagverblijf geweest. Leuk om ff lekker met de kinderen te lezen en spelletjes te doen. Het zijn stiekem ook wel schatjes! Wederom weer een paar foto's gemaakt en ‘afscheid' genomen: gezegd dat we voor het laatst waren en alle kinderen een high-five gegeven.
Donderdag heb ik een lekker relaxt dagje vrij gehad, dat was wel erg fijn en relaxt! 's Middags had ik voor de laatste keer huiswerkbegeleiding gegeven. Dit keer aan de zus van het jongetje van dinsdag. Dit meisje is 11 of 13, dat weet ik nog steeds niet zeker, maar ze zit in groep 4 en leest op het niveau van groep 3. Ze leest nog erg langzaam en daar heb ik dan ook mee geoefend. Je merkt wel dat ze echt wil en haar best doet, dat is goed om te merken! Ze kan wel goed rekenen en ze vindt dat ook leuk om te doen, dit is dan ook een mooie beloning als ze goed bezig is geweest.
's Avonds hebben we met de hele groep gezellig een film gekeken, halverwege ging het keihard regenen en had ik het zelfs koud! Dat is me hier nog niet zo vaak overkomen.
Vandaag ben ik de hele dag in de stad geweest, de laatste dingetjes gekocht. Vanavond gaan we nog met zijn allen uit eten bij 't Vat, dat is ongeveer onze stam'kroeg' geworden. We eten er regelmatig.
Morgen gaan we naar Berg en Dal, daar heb je verschillende kabelbanen tussen de bomen. Even lekker actief doen! Ook gaan we waarschijnlijk even een kijkje nemen bij het Brokopondo stuwmeer. Nog even zoveel mogelijk hier zien en doen : ). 's Avonds gaan we met zijn allen het Sinterklaas spel doen, om alvast een beetje in de stemming te komen voor als we weer thuis komen.
Zondagmorgens gaan we naar de kerk en daarna... gaan we met 9 mensen voor 5 dagen naar Curacao!!! Daar heb ik heel erg veel zin in, nog even een paar dagen heerlijk vakantie vieren voor we weer huiswaarts keren.

De volgende blog komt vast wel weer een keer!
Groetjes Esther

Ps. De foto's die erop staan zijn tot en met woensdag en het zijn ze nog niet allemaal. Ik ga alles nog een keer aanvullen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!