ACI week

Hallo hallo iedereen!

Nog twee weken te gaan en dan ben ik gewoon al weer thuis, wel een raar idee hoor! Maar voor het zover is ga ik hier nog heerlijk even genieten!
Deze week zijn Marleen en ik dus naar het ACI, Albert Cameron Instituut, de kweekschool geweest.
Maandag en woensdag hebben we een aantal lessen gevolgd, zoals Nederlands en maatschappijleer. Nederlands ging over de historische literatuur van Suriname en het was eigenlijk best interessant om te volgen. Zo kregen we een stukje geschiedenis mee en we zagen ook hoe een les op het ACI gaat.
De docent was een echt promopraatje aan het houden voor Suriname en zat Nederland een beetje af te kraken. Er is namelijk niet zo heel erg veel Surinaamse literatuur, maar als je dan Nederlandse literatuur las over Suriname, dan moest je daar soms wel een beetje nuchter tegenaan kijken. Op zich is dat wel logisch natuurlijk. Ook was hij heel positief over Suriname, over 15 jaar zou het land welvarend zijn. Het zou leven van de olie en het goud en het zou de olie ook exporteren. Wel grappig om te horen, ik ben benieuwd of hij gelijk krijgt!
Ook hebben we maatschappijleer gevolgd. Het was apart om te zien want de stof die ze daar kregen, hebben wij op de middelbare school al gehad. Het ging bijvoorbeeld over cultuur en natuur en over dat de eigenschappen van een persoon aangeboren en aangeleerd zijn.
Donderdag moesten Marleen en ik onze presentatie geven. We deden het over de leerkrachtstijlen/opvoedingsstijlen: autoritatief, autoritair, laissez-faire en permissief. Op zich liep de presentatie redelijk, de docent van de klas liep alleen weg dus in het begin waren de studenten erg onrustig. We deden een spelletjes om ze een beetje los te krijgen, een testje om te kijken welke stijl ze hadden en vervolgens hebben we wat over de verschillende stijlen verteld. Ons doel was echt om ze bewust te maken van de stijl die ze nu hadden en ze te laten bedenken welke stijl ze later willen hebben. Hopelijk nemen ze dit mee in hun stage en werk later.
Je merkt hier op de kweekschool wel dat er studenten zijn die leerkracht willen worden omdat ze niets anders kunnen. Het is namelijk een mbo opleiding en als je dan bijvoorbeeld geen havo of vwo kunt, dan kun je ‘altijd nog kweekschool gaan doen'. Er zijn natuurlijk ook studenten die echt leerkracht willen zijn, maar er lopen in vergelijking met Nederland meer studenten rond die dat stiekem niet willen.
Ik vond het leuk om te zien hoe de pabo/kweekschool er in Suriname aan toe gaat, dat is toch wel heel anders dan bij ons. We bedachten (nou ja, Marleen bedacht) namelijk toen we de laatste dag wegliepen wat het grote verschil is. In Suriname krijgen de studenten niet zoveel didactiek, hoe je iets over moet brengen op de kinderen. Ze krijgen vooral les in eigen vaardigheden en kennis. Als wij in Nederland bijvoorbeeld les krijgen over literatuur dan gaat het over kinderboeken en wat voor lessen je daarover kunt geven. Hier krijgen ze dan gewoon les over de Surinaamse literatuur, stof die wij dus al op de middelbare school hebben gehad. Grappig om het verschil te zien.
Dinsdag hadden we weer eens een vrije dag, het was dit keer Divali, het lichtjes feest van de Hindoes. 's Morgens dachten Marleen, Hanneke en ik dat we maar eens naar de stad moesten gaan, jammer genoeg waren heel veel winkels dicht. De paar winkels die open waren hebben we allemaal gezien voor we met de bus naar huis wilden. Heel veel buschauffeurs zijn Hindoes, dus er reden bijna geen bussen. Gelukkig zagen we er nog één die ons naar huis reed.
's Middags wilden we met zijn allen naar de film, de nieuwste film van James Bond. De middagvoorstelling was al vol, dus hebben we maar kaartjes gekocht voor de avondfilm. Vervolgens zijn we in de stad wat gaan drinken en hebben we in Domburg wat gegeten. Dit is een plaatsje aan de Suriname rivier en was ons door iemand hier aangeraden. Op zich was het leuk om een keer te zien en we hebben prima gegeten. 's Avonds zijn we dus naar James Bond geweest. Jaja, ik naar James Bond, het bestaat! Ik vond hem super spannend, maar goed... ik heb de nieuwste James Bond film gezien :-P.
Vrijdag hadden Marleen en ik een dagje vrij genomen om goed met school bezig te gaan. Dat is gelukt, ik heb bijna al mijn opdrachten voor de GH af. Nu moet mijn onderzoek nog, maar dat komt nog wel een keertje. Daar heb ik niet zoveel haast mee en ik denk dat ik daar thuis in Nederland maar verder mee ga aangezien ik hier een beetje vastloop en een paar boeken mis. Ook moet ik daar echt nog een hele dag voor hebben en dat wordt lastig aangezien ik de komende weken mn dagen wel vol heb zitten.
Verder heb ik deze week ook weer vrijwilligerswerk gedaan. Op maandag heb ik weer gezwommen bij de gehandicapten bij In de Ruimte en daarna heb ik huiswerkbegeleiding gegeven. Dat was wel leuk, want normaal zijn er 4 kinderen die we dan helpen, maar nu waren er nog drie kinderen bij. Deze kinderen kunnen minder dan die andere vier omdat ze jonger zijn of omdat ze nog meer beperkt zijn. Het was leuk en goed om ze te helpen. Één meisje bijvoorbeeld praat moeilijk, maar die leert nu wel echt een beetje lezen en dat is wel leuk!
Dinsdag waren we vrij en woensdag ben ik weer naar het kinderdagverblijf geweest. Als we daar binnenkomen dan stormen een heleboel kinderen op ons af en gaan aan ons hangen, super lief. Daarna lezen Laura en ik vaak een boekje met ze en stellen wat vragen daarover, wij moeten namelijk een beetje met de taalontwikkeling bezig en boekjes voorlezen is daarvoor heel goed. Als laatste spelen we nog wat spelletjes, zoals ‘er zat een klein kaboutertje te huilen op de grond' of ‘Jan Huigen in de ton'. Dit vinden de kinderen natuurlijk ook helemaal geweldig en ze doen dan ook leuk mee.
Donderdag heb ik in het buurthuis weer kinderen geholpen met hun huiswerk, dat was verder prima en niet zo heel erg bijzonder. Behalve dat ik een pakketje uit Nederland kreeg, dat was natuurlijk erg leuk! Aangezien ansichtkaartjes er erg lang over doen om hierheen te komen had mama mijn soort van verjaardagscadeautje al vroeg opgestuurd. Die kwam dus 10 dagen te vroeg aan : ). Maar dat is niet erg, het geeft me mooi tijd om de hagelslag en de zak snoepjes op te smullen!
Wat ook nog leuk nieuws is, is dat we sinds deze week een zwembad op Lob Makandra hebben en dat is echt heerlijk om af te koelen! En stiekem ook om een beetje extra bij te bruinen!
Verder heb ik een deel van de groep gisteren naar openluchtmuseum Fort Nieuw Amsterdam gereden. Zij wilden hierheen en ik was er al geweest met ons schooluitje, maar wilde er nog wel een keer heen. Het was interessant om te zien en te lezen, het ging bijvoorbeeld over de slavernij en over Surinamers die mee hebben gevochten in de Tweede Wereldoorlog met Nederland. Over dit laatste hoor je in Nederland niets en dat is eigenlijk best erg!
's Middags kwamen de drie mensen uit het binnenland weer thuis en dat was erg gezellig. Leuk om hun verhalen te horen, zij hebben dus vier weken in een dorpje in het binnenland gewoond en lesgegeven op een school daar. 's Avonds zijn we uit eten geweest om het te vieren, leuk om weer met zijn dertienen te zijn!
Zo meteen gaan we weer naar de kerk en daarna is het wederom mail- en skypetijd, kortom een standaard zondag.

Komende week gaan we allemaal op andere stagescholen kijken, ik ben erg benieuwd naar hoe het daar gaat. Ik ga bijvoorbeeld kijken op een hele slechte school hier in de buurt, kinderen worden geslagen als ze een onvoldoende halen en er zijn weinig les materialen enzo.
Volgende week kan ik over mijn eigen ervaringen met de scholen hier in de buurt vertellen.

Tot blogs maar weer!
Groetjes Esther

Reacties

Reacties

else

time flies helaas maar wat een geweldige ervaring!

Anna Judica

Hee lieve Es,

Wat gaat de tijd snel joh! Nog maar 2 weken! Geniet echt van die laatste weken. Ik ben benieuwd wat je aankomende week allemaal gaat zien op die slechte school.. Hopelijk valt het mee!
Enjoy!

Liefs,

Anna

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!