Stageweek 2

Hoihoiii

Bij deze weer een blog uit het warme Suriname :)! Afgelopen week was het ander weer en hebben we 3 dagen gehad waarop het rond de middag heel hard ging regenen 2 a 3 uur lang. Als je daar in loopt ben je in no time doorweekt. Een groot voordeel is wel dat het een stuk koeler is op die dagen. Gisteren en vandaag is het weer mooi weer en ook de temperatuur ligt dan direct weer een stuk hoger!!
Afgelopen week heb ik gewoon weer stage gelopen en verder nog allerlei andere dingen gedaan. Ik heb niet zo heel erg veel inspiratie, dus de blog is niet zo suuper lang.

Vorige week zaterdag zijn we uit eten geweest, we wilden naar de pizzeria maar daar was het veel te druk dus hebben we maar wat anders lekkers gezocht. Uiteindelijk had ik een lekkere salade met patat. Zondagmorgen zijn we weer naar de kerk geweest, 's middags ging een deel van de groep zwemmen en heb ik lekker genoten van mijn rustige zondagmiddag. 's Avonds gingen we eten bij de moeder van Jennifer (onze begeleidster), zij is dus ook ongeveer de baas van Lob Makandra en ter ere van ons als stagiaires had ze Roti gemaakt. Dat is een soort wrap/pannenkoek gevuld met aardappel, kip (ze eten hier veeel kip) en kousenband (een soort boon), heel erg lekker!
Maandag was weer een gewone stagedag, ik heb lesgegeven en we hebben een presentatie aan het team gegeven over samenwerkend leren. Het lesgeven ging op zich prima, maar het is wel echt anders dan in Nederland. Je krijgt bijvoorbeeld niet zo heel erg veel respons van de kinderen, dus het is lastig om te weten of de kinderen het snappen. Ook zit bij mij ongeveer de helft van de klas te dromen, dan moet je er dus heel erg op letten dat zij ook mee doen. En de kinderen zijn niet zo heel erg gewend om samen te werken dus als ze dat ineens wel moeten gaan doen van mij dan vinden ze dat nog wel lastig. De presentatie aan het team was wel leuk, het was het begin van ons traject om samenwerkend leren in te gaan voeren op de school. We hebben opdrachten meegegeven waar het team mee mocht gaan oefenen de komende week, ik ben benieuwd hoe dat gaat. 's Middags heb ik mn eerste middag vrijwilligerswerk gedaan, namelijk geholpen met de begeleiding van het huiswerk van 4 gehandicapte kinderen. Bijzonder om te doen en om te zien waar zij zijn met hun schoolwerk.
Dinsdag wilde ik graag wat meer doen op stage, ik vond het namelijk best wel saai om gewoon achterin de klas te zitten. Die dag kwam de juf ook met een vraag naar me toe hoe ze iets op kon lossen en dat vond ik er leuk. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en ik heb nog les gegeven, zo vermaakte ik me dinsdag ook wel op stage. 's Middags regende het weer heel hard toen we naar huis reden, gelukkig hoefde ik de deur niet uit tot het weer droog was. Tegen een uur of vier ging ik huiswerkbegeleiding bij het buurthuis doen. Daar stonden grote plassen binnen, dus die hebben we eerst naar buiten gewerkt en toen we daarmee klaar waren, kwamen er een paar kinderen die we hebben geholpen met hun huiswerk. Om 6 uur was ik daarmee klaar en rond 7 uur gingen we eten. We eten en kletsen vaak wel redelijk lang, daarna wassen we af en nadat we nog ff bij elkaar hebben gezeten ga ik vaak al op tijd naar bed om ervoor te zorgen dat ik goed slaap voor stage. De middagen hier zijn dus lang en de avonden redelijk kort.
Woensdag waren we lekker vrij, het was namelijk een nationale feestdag. Marrondag heet het, de Marrons zijn een bevolkingsgroep, het zijn nakomelingen van de weggevluchte slaven van vroeger en woensdag was dus hun feestdag. Met de hele groep zijn we naar de palmentuin geweest, daar was van alles te doen zoals optredens en er stonden allerlei kraampjes van alles verkochten. Ook zijn we samen iets gaan eten bij 't Vat (een cafeetje waar we nu al een aantal keer lekker iets hebben gegeten of gedronken) en aan het eind van de middag zijn we met een deel van de groep naar de bios geweest. Een leuke, gezellige vrije dag was het dus!
Donderdag was wederom een stagedag, gewoon les gegeven en wat in de klas geholpen. 's Middags heb ik weer huiswerkbegeleiding in het buurthuis gedaan.
Vrijdag ging ik met groep 5 mee op uitje, erg leuk natuurlijk :)! We zijn naar Nieuw Amsterdam geweest, dat is een fort en daar zit nu een openlucht museum. Leuk, interessant en leerzaam om te zien, de geschiedenis hier is (natuurlijk) helemaal verweven met de plantages en slaven en dat werd ook bij het museum wel weer echt duidelijk. Het was groep 5, dan hebben ze nog niet echt geschiedenis gehad dus sommige kinderen hoorden nu voor het eerst over de plantages en de slaven, dat vonden sommigen wel heftig.
's Middags vroeg Maureen of ik met haar meewilde naar het kinderdagverblijf, dus toen zijn we daar eens even gaan kijken. We hadden een heel programma gemaakt om met de kinderen daar te gaan doen, maar ze zijn daar gewoon te jong voor. Toen hebben we maar ‘papegaaitje, leef je nog' geklapt en gezongen, dat vonden ze erg leuk!
Gisteren is de rest van de groep naar de Colakreek geweest en ik ben voor school bezig geweest. ‘K ben een heel eind opgeschoten met mijn onderzoeksverslag voor de VU en ik heb ook nog lekker ff met thuis geskypt :D! Fijn om ff een dagje goed bezig te zijn en bij te kletsen. 's Avonds gingen we met zijn allen samen eten, de beide groepen hadden allemaal wat gemaakt. Ook dat was weer leuk en gezellig!
Vanmorgen zijn we weer naar de kerk geweest en nu doet iedereen lekker zn eigen ding, boekje lezen, mails en blogs bijwerken etc...
Komende week ga ik verder met mijn onderzoek, dit betekent dat ik de leerkrachten hoop te ondersteunen in het invoeren van samenwerkend leren. Ook ga ik vast wel weer lesgeven en ik wil ook graag nog bij in andere klassen kijken hoe het daar gaat, bijvoorbeeld bij de kleuters.
We gaan zien hoe het allemaal gaat komende week, verder vermaak ik me hier nog prima! Ik geniet van de warmte, van alles wat ik hier mag doen, van de mensen met wie ik ben, van de dingen die ik mag zien van de cultuur. Kortom: van ongeveer alles :)!

O en wat ik helemaal vergeten ben te vertellen is dat ik hier ook al auto heb gereden. Hier rijden de auto's allemaal links, dus in het begin moest ik daar wel aan wennen. Maar nu gaat het prima en vind ik het erg leuk om te rijden :D!

Tot de volgende keer maar weer!
Groetjes Esther

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!