Een super gave trip!

Vrijdag gingen we dan eindelijk op trip naar het binnenland. In mijn boekje over Suriname staat wat Surinamers als het binnenland zien, dan weten jullie dat ook even ;): het tropisch regenwoud/bos bovenop, je moet namelijk de rivier op naar ‘boven'. Het ligt in het zuiden van Suriname en is ongeveer 80% van het land.
‘s Morgens om 5 uur stonden we klaar om weg te gaan (jaja, mn stage in Amsterdam is er niets bij!).
Onze taxichauffeur kwam en we gingen op weg naar ons afspreekpunt in Paramaribo. Rond 6 uur kwam de rest van de groep daar aan in een busje, wij mochten erbij in en we gingen op weg naar het zuiden. Eerst kwamen we nog wel door de bewoonde wereld, maar we zagen steeds minder huizen en steeds meer alleen nog maar bomen. Na een tussenstop kwamen we na 3 uur in het dorpje Atyoni, hier rijd je echt letterlijk bijna de rivier in en stopt de weg dus ook. We laadden al onze spullen over in een bootje, een korjaal, en we gingen op weg naar onze bestemming. Na ongeveer een uurtje varen door een onwijs mooie omgeving kwamen we aan op ons ‘eigen' eiland, Knini Paati. Dit betekent knie-eiland en dit heet zo doordat de rivier in een knievorm om het eiland heen ligt. Dit eiland ligt naast soela's, dit zijn stroomversnellingen. Je kunt er heerlijk in zitten en liggen, maar het zijn niet zulke grote stroomversnelllingen dat je er echt in kunt raften o.i.d. Al zijn ze spannend genoeg om met een korjaal door te varen : )! Toen we aankwamen gingen we onszelf installeren in onze hut. Onze hut zag er prima uit, we sliepen met zijn zessen bij elkaar en hadden een eigen douche en wc. We waren met ongeveer 20 mensen op trip en buiten ons waren het allemaal Surinamers. Dit was erg leuk want zo maakten we nog meer mee van hun cultuur. We konden ook van alles vragen, zij vertelden wel hoe dingen gingen. Ook hebben we Surinaams gegeten en heb ik een nieuw populair Surinaams kaartspel geleerd (troefkol). Het Surinaamse eten bestond voornamelijk uit rijst met vlees en groente. Als vlees hebben we eend, kip en vis gegeten en als groente allerlei Surinaamse groenten die ik niet allemaal even lekker vond en waarvan ik de naam allang weer vergeten ben. Ze eten hier 2x per dag warm, dus daar hebben we vrolijk aan mee gedaan. Er was één man die de leiding had, 2 koks en één man die echt de baas van het eiland en onze gids was. Alles was goed geregeld!
We kwamen dus aan op ons eilandje en hebben de rest van de dag niets gedaan, 's avonds gingen we wel kaaiman spotten, maar het water staat te laag om die beesten echt te zien. Ze zijn er gewoon niet. Wel hadden de koks één of andere vis en een piranha gevangen. De piranha heb ik ook vast gehouden en toen de vissen waren gebakken heb ik van beide een stukje gegeten. Dit smaakte prima! Piranha's zitten dus ook gewoon in de rivier, als je een wondje heb is het beter als je niet gaat zwemmen...
Vervolgens gingen we slapen en de volgende dag hadden we een drukke dag. We gingen eerst een dorpenwandeling maken, hiervoor moesten we eerst een stukje varen. We bezochten 2 dorpjes, één was christelijk geworden en de ander was nog meer traditioneel en die mensen geloofden nog in de geesten van hun voorouders. Eerst gingen we door het christelijke dorpje, hier was een school en een kerk en verder allerlei huisjes waar mensen woonden. De school was trouwens heel groot, er zaten 400 leerlingen op! Toen we door het dorp aan het wandelen waren, zagen we dat de vrouwen van het dorp cassave brood aan het maken waren, leuk om te zien hoe dat echt nog traditioneel gaat.
Daarna gingen we naar dat traditionelere dorpje en daar was dan ook bijvoorbeeld een offerplaats waar ze groenten en fruit offerden. De dorpjes stonden echt naast elkaar en je zag verder ook niet echt hele grote verschillen, buiten die kerk en die offerplaats om, de huisjes zagen er hetzelfde uit. Ook was er in dit dorp een airstrip (waar vliegtuigen kunnen landen) en een dokterspost. Je kon echt duidelijk zien waar dokters, leraren, verpleegsters enzo woonden, want die huizen zagen er goed uit en de bewoners van het dorp zelf hadden hele andere huizen! De mensen in de dorpjes halen qua eten alleen het zout uit Paramaribo en de rest verbouwen ze allemaal zelf. Ook wassen ze echt hun kleren enzo in de rivier, super grappig om te zien!
Toen we terugkwamen van deze wandeling gingen we eten en daarna gingen we een boswandeling maken, we liepen echt door het oerwoud. Vet tof om te zien, al konden we niet de hele tijd om ons heen kijken want we moesten naar beneden kijken om te zien of we niet op slangen stapten. Maar goed, het zag er leuk uit. We zagen onder andere een boom die kon lopen, door een wortel erbij te laten groeien en een andere weer af te laten sterven kon hij lopen. Ook zagen we een boom die onderaan ongeveer 3 meter breed was, hij had hele brede wortels en was vanbinnen hol. Hier kon je ook naar binnen en toen onze gids naar binnen ging zei hij van, als ik binnen 10 seconden niet naar buiten ren dan zitten er geen slangen in de boom en kunnen jullie ook komen kijken. Gelukkig kwam hij niet naar buiten en konden wij ook een kijkje nemen, heel apart: je kon gewoon door de boom helemaal naar buiten kijken! En wat ook grappig was, er is een boom die ze de telefoonboom noemen en als je daar op slaat dan is dat op 7 km afstand te horen! Die moet je dus zoeken als je verdwaald in het oerwoud ; ). Verder zagen we nog van allerlei mooie planten en bomen enzo... ik zal er een aantal foto's bij doen. Toen we terug kwamen, was er de mogelijkheid om naar soela's verderop te gaan. Hierna gingen we heel laat eten en de rest van de avond hebben we gezellig bij elkaar gezeten, spelletjes gedaan en lekker gekletst. Nadat ik een goeie nacht had gemaakt was het alweer de laatste dag van de trip. We konden allemaal rustig wakker worden, we hebben lekker ontbeten en we gingen rustig aan onze spullen pakken, nog even genieten van de prachtige natuur, de laatste foto's maken en weer op weg naar huis. Eerst weer in de boot, mezelf lekker laten verkleuren (de jongen die ons ophaalde zei dat ik bruiner was dan hij, yeah!!) en in de bus naar Paramaribo. Hier werden we opgehaald en toen we aankwamen op Lob Makandra waren de andere 7 mensen van onze GH groep ook aangekomen. Nadat we onze spullen hadden opgeruimd en hadden gegeten hebben we nog even gezellig met zijn dertienen bij elkaar gezeten en daarna ging ik lekker op tijd naar bed. Na een prima nacht werd ik weer lekker op tijd wakker en nu zit ik mn blog te typen! Zo meteen krijgen we onze introductie cursus van Jennifer, onze begeleidster hier. Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan leren deze week, daar horen jullie vanzelf wel weer over : )!

Ik vond het een heel erg bijzondere binnenlandtrip. Alles is natuurlijk daar en niet zoals in Nederland door mensen gemaakt: de rotsen, de soela's, het oerwoud etc. En de mensen leven ook nog heel dichtbij de natuur. Echt tof om het allemaal te zien!

Tot sinas!!
Groetjes Esther

Ps. Foto's komen later, ik moet ze eerst nog ff uitzoeken.O en als jullie vragen hebben of dingen niet snappen ofzo, zeg het maar!

Leida

Hee lieve Es,
Wat fantastisch om al die verhalen te lezen:D Echt goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Ben erg benieuwd hoe het lesgeven op school zal zijn!!
Geniet er van en kijk uit naar je volgende verhaal!
Liefs Lei. Xx

Teunie

Ik ben blij dat hier geen wandelende bomen zijn! Je zou er maar eentje hebben die opeens de weg oversteekt hahahaha

Poul & Gonnie

Hardstikke leuk.
Met verhalen van zo'n omvang kun je straks je gebundelde reisverhalen uitgeven.
Groetjes.

Annerieke

Hey Esther!

Super om je verhalen te lezen! Ik was me dus inderdaad vergeten aan te melden voor de mailinglist:( Maar ga ik nu gelijk doen, dan mis ik als het goed is helemaal niets meer;)!

Groetjes

Ida

He Esther,
Ik word bijna jaloers hoor, wat een verhaal! Echt super leuk! :) Ik wens je nog heel veel leuke dagen toe in Suriname!
Liefs,
Ida

AH Kuiper

Dag Esther,
prachtig, goed te lezen dat je het allemaal meeneemt en opslaat, open staat voo rindrukken en de wereld daar.
Geniet er van,
Bert K

jorrit

as je thuis komt moet je ons dat troefkol maar is leren, keer wat anders dan dat eeuwige bullshit van rosanne!:P