De aller, allerlaatste blog

Hallo allemaal!

Hier issie dan, mijn allerlaatste (20e!) blog!

De laatste weken in Malawi heb ik nog van alles gedaan. We hebben vakantie gehad en wat aangerommeld, Kerst en Oud & Nieuw gevierd. Voor dit laatste gingen we op zoek naar vuurwerk. Na wat gezoek vonden we bij één winkel iets. We wilden graag sterretjes dus kochten we een pakket met siervuurwerk én sterretjes. Open ik in de auto het doosje, zitten er welgeteld drie (!) sterretjes in :P. En toen we alles afstaken bleek toch wel dat de kwaliteit iets minder goed is. We hebben in ieder geval ook hier in stijl Oud en Nieuw kunnen vieren :). Het was trouwens ook best gek om Kerst met 38 graden te vieren.

Verder heb ik de laatste (werk)week m’n werk echt overgedragen en afgerond. Nog twee schommels geplaatst, al mijn spullen uitgezocht en ingepakt. En de laatste keer Childrens Corner gegeven voor de hele school, we hebben de film over Jezus in het Chitumbuka gekeken. Leuk voor hen om die in hun eigen taal te kunnen zien en horen! En ik heb mijn afscheid gehad, die in geheel Malawiaanse stijl met veel dansen en muziek gepaard ging. Het laatste weekend zijn we met een omweg langs het meer naar Lilongwe gereden. Nog even genieten van het warme weer en de zon! En eindelijk kwam het regenseizoen een beetje op gang. We hebben begin december een bui gehad en daarna halverwege en toen weer een aantal weken niet (dus het water was nu toch wel echt bijna op). Maar gelukkig leek het erop alsof het nu wel echt begon. De mais van de mensen moet nu toch wel gaan groeien, anders hebben ze weer te weinig!

Inmiddels ben ik weer thuis. Erg fijn om mn familie weer te zien en leuk om weer thuis te zijn. Wel gek hoor dat dit heel bekend is, maar toch niet meer zo vertrouwd. Het is weer even wennen om terug te zijn en de overgang qua temperatuur is groot (koud hier!). Gelukkig schijnt de zon nog wel. Stiekem vind ik het helemaal niet zo leuk dat dit Malawi-jaar afgelopen is ;-).

Want wat een geweldig mooi avontuur heb ik beleefd! Ik voel me ontzettend dankbaar en gezegend! Het was echt niet altijd makkelijk, maar al met al onwijs bijzonder!

- De vriendelijkheid van de mensen en de lol die je snel met ze hebt.

- Het werken op en rondom Matunkha.

- De mooie contacten met de mensen op Matunkha.

- De mensen met wie ik buiten Matunkha heb samengewerkt.

- De prachtige natuur in dit land.

- De andere Afrikaanse landen die ik mocht bezoeken (Tanzania, Zambia, Zuid Afrika)

- De safari.

- De gezelligheid, de goede gesprekken en het leven met Tiem en Ineke.

- Het andere bezoek dat langs kwam.

- De prachtige lach van de mensen en kinderen die je krijgt als als je een grapje maakt, een paar woordje Chitumbuka praat, naar ze zwaait of ze een compliment geeft.

- Het werken met de kinderen bij Childrens Corner.

- De kinderen zien genieten van de ‘simpele’ spelletjes, knutselwerkjes en schommels.

- Het gevoel van avontuur.

- De trips: uitdagend, relaxt, bijzonder en mooi.

- Het leven dat rustiger is.

- Beroemd zijn bij veel kinderen en onderweg naar Rumphi veel ‘Estah’ horen :).

Wat heb ik veel mogen bereiken, doen, leren en zien dit jaar. Ik heb veel nieuwe contacten opgedaan, vrienden gemaakt. Ik heb geleerd over en van mezelf, door de rust, het ver van huis zijn, het ‘alleen’ zijn en het leven in een andere cultuur. Ik heb geleerd over de cultuur en hoe ingewikkeld armoede in elkaar zit. Ik heb van alles mogen doen en kunnen betekenen, vooral bij kinderen. Childrens Corners gegeven op Matunkha, Childrens Corners gegeven in communities rondom Matunkha, bijbelclub georganiseerd, schommels geplaatst, speelgoedboxen gemaakt voor de CBCC’s en de leidsters hierin ondersteund. Fijn om te zien dat mijn jaar nuttig is geweest voor mezelf, maar dat ik ook echt iets voor anderen heb kunnen betekenen :)!

Ik hoop snel weer te wennen in mijn Nederlandse leventje. Bedankt voor al het meeleven en tot ziens in real life :)!

Groetjes Esther

Reacties

Reacties

Rosanne

Trots!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!